interweaving #1
by rsn | NAGEN
Having recently joined the attenuation circuit roster, rsn, a sound-aesthetic project in the field of tension between drone and ambient, offers another collaborative album. Although rsn is basically the solo project of Thomas Rosen, collaboration is crucial for his work, so here he joins forces with Philipp Maike aka NAGEN.
NAGEN can be deciphered as a German word that means 'gnawing', and at times the microtonal drones in this improvised recording have just this character. But the full-on pulsing of audible beatings, pitch-shifted tones rubbing against each other, does also give way to more quiet, often near-silent moments in which the sounds that can actually be heard take on the darkly foreboding character of distant machines – or wild animals? The music of rsn and NAGEN opens up a liminal space for the imagination in which the certainties of identification dissolve.
File under: drone, dark ambient
ACU 1079
factory-produced CDr in Digisleeve
Released in 2024
limited to 50 copies
price: 10.00 EUR (excl. postage)
COMPOSER: Thomas Rosen, Philipp Maike
INSTRUMENTS: Bass, Guitar, Electronic kalimba, Self-built instruments, Sampled field recordings, Synths
RECORDING ENGINEER: Philipp Maike
MIXING ENGINEER: Philipp Maike
MASTERING ENGINEER: Bastian Lindenau
PHOTOGRAPHER: Thomas Rosen
LAYOUT DESIGNER: Hellmut Neidhardt
rsn-music.com
instagram.com/nagensound
mail@rsn-music.com
Also available here: http://www.discogs.com/seller/dependenz?sort=price&sort_order=asc&q=attenuation+circuit&st
BAD ALCHEMY
Clarity #1 (ACU 1075, in speziell designtem Karton mit Letterpressschrift), interweaving #1 (ACU 1076) und shift #1 (ACU 1079, jeweils CDr) haben einen gemeinsamen Nenner in Thomas Rosen vom Duisburger Black Drone Metal-Trio [BOLT]. Mit seiner schon bei “indistinction #1 & 2” dröhnenden Bassophilie verbrüdert er sich hier als rsn einerseits mit MERLE LOUISE, Nachname Spangenberg, am Piano. Andererseits mit NAGEN, bürgerlich Philipp Maike in Krefeld und dort Teil des Post-Prog-Quartetts Isaac Vacuum, der Gitarre, Electric Kalimba, Self-Build Instruments, Fieldrecordings & Synthesizer einsetzt. Und drittens mit N, Hellmut Neidhardt höchstselbst bei der N(121)-Variation seines N-Seins:
Im Vergleich klingt das raue, grollige Brausen mit NAGEN danach wie Sturm & Drang, wie WW2-Bombergeschwader, die im kollektiven Gedächnis verlöschen, wie quarrende Tierlaute. Bis monotones Pochen doch an den elegischen Ton anknüpft und alarmierende Wooshes und triste Gitarre das ominöse Verharren weiter ins Ungute treiben lassen. Eisenhaltiges Dröhnen schwillt an und verwebt glockige Anmutungen mit schrottigem Windspiel in elegischem Weh. Pulsende Industrialität verzahnt sich mit fräsendem Doomrock, dissonanten Riffs und Staccato, das brummig andickt, aber immer wiederkehrt. Sanftes Summen, Pulsen, Surren beruhigen die Sinne, doch stottriger Andrang dringt crescendierend durch den Kokon und zerrockt ihn mit sausendem Furor. Doch auch das geht vorüber, der Klangkokon webt sich mit zuckender Oszillation, brummigen Wellen, Gitarrenglanz und repetitivem Surren und Pochen neu.
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