Oval Eclipse
by The Oval Language & Kopfschmerztablette & Doc Wör Mirran
The Doc Wör Mirran ecosystem of collaborations is capable of producing any music from hautingly beautiful ambient ballads to more or less ouright noise. This collaboration between DWM anchor and multiinstrumentalist Joseph B. Raimond, his bandmate Michael Wurzer, and free-form vocal noise improviser Klaus-Peter John aka The Oval Language charts the outer realms of weirdness and noise in the most playful and exhilarating way imaginable. It makes sense that Wurzer, a regular member of the DWM collective, appears here under the moniker of his solo project Kopfschmerztablette, as the overdriven noisy sound palette he employs here is more representative of his solo work than of most of his DWM contributions.
The connection between The Oval Language and Doc Wör Mirran, open-eared and open-minded as they both are while always remaining open to the possibilities and beauty of pop-based structures (even if used ironically), is a match made in heaven. Or, more precisely, a match made at the “re:flections sound-art festival” curated by attenuation ciruit label head Sascha Stadlmeier for several years, where The Oval Language and Doc Wör Mirran performed together for the first time.
File under: improvisation, noise, vocal
ACU 1082
factory-produced CDr in cardboard sleeve
Released in 2024
limited to 100 copies
price: 7.00 EUR (excl. postage)
On this recording, Oval Language/Kopfschmerztablette/Doc Wör Mirran was:
Klaus-Peter John, Michael Wurzer, Joseph B. Raimond
Cover art by Adrian Gormley and Joseph B. Raimond from the “Oval Eclipse” series, 2021.
Mixed and mastered by Michael Wurzer.
This is DWM release # 217
This recording is dedicated to Frank Stella.
As always, in loving memory of Frank Abendroth and Tom Murphy.
Doc Wör Mirran
Spitzwiesenstr. 50, 90765 Fürth, Germany
www.dwmirran.de
empty@empty.de
Also available here: http://www.discogs.com/seller/dependenz?sort=price&sort_order=asc&q=attenuation+circuit&st
BAD ALCHEMY
In Memoriam Frank Stella und mit wieder Kunst von Adrian Gormley und Joseph B. Raimond illustriert, bringt Oval Eclipse (ACU 1082) den Zusammenklang von THE OVAL LANGUAGE (Klaus-Peter John), KOPFSCHMERZTABLETTE (Michael Wurzer) & DOC WÖR MIRRAN (Raimond + Wurzer). Als von Anfang an mit Johns „Ah-Beh“ und krächzendem, schreiendem Exzess, tickender Percussion und surrealem Pfeifen, Surren, Sprudeln ein bizarrer Ausnahmezustand, den in Schubladen wie Dada, Primitivismus oder Art brut zu stopfen dem Versuch gleichkäme, eine Qualle stramm stehen zu lassen. Exotisches und Twin Peaks-Flöten, schamanisches Klopfen, sanfte, melodische Psychedelik und ein von Grillen bezirpter Flow streifen nur an die genannten Käfige, um sie zu öffnen. Und setzen ein fauchendes Alien frei, das niesend und keuchend unsere Atmosphäre schlecht zu vertragen scheint. Es versucht sich mit einem rhythmischen „One-two“ anzupassen und einzugrooven zu nun furiosem Noise, aber auch kuriosen Impulsen. Der ovale Fremdling droht zu ersticken, jeder röchelnde Atemzug ein Triumph des Willens zum Sein, ein beißendes und knurrendes Trotzen gegen den paukend sich näherndem Tod. John wehrt sich mit mühsamem Ein-Ausatmen als lebenswütig repetiertem Mantra in dunkel gewelltem, von Plops und metalloidem Klingklang durchsetztem Fluidum. Mit klopfenden, klappernden Schlägen dreht er schamanische Kreise, horcht auf Widerhall, agitiert sogar nochmal. Und erntet doch nur ein plop plop plop, plop plop plop...
www.badalchemy.de